Benin
Burkina Faso
Ghana
Mali
Marokko
Mauritanie
Senegal
Togo

West Afrika

 

De moskee van Casablanca, Marrakech en de stranden aan de Atlantisceh Oceaan in Marokko
Banc d’Arguin, Chinquetti, oases en prachtige rots woestijnen in Mauritanië
Segou, Djenne, Dogon de Falou watervallen en de heetste plek van Afrika in Mali

Ouagadougou, olifanten, Tiebele en Nazinga park in B.Faso

Voodoo, Pendjari park, op bezoek bij stamhoofden en koningen en de slavernij geschiedenis in Benin

Duitse herinneringen, varen, prachtig oerwoud en vlinders in Togo

Volta meer, Ashanti cultuur, Nederlandse slavenhandel, prachtige stranden goudmijnen en paaldorpen in Ghana

Koloniaal erfgoed als Goeree en St Louis, Lac Rose, Niokolo Koba en Dakar in Senegal



Tegenwoordig overwinteren veel camperaars in Marokko, veelal aan de kust tot aan de grens met Mauritanië aan toe. Zelfs overwinteren in Mauritanië wordt al gedaan door mensen die de camperdrukte in Marokko willen ontlopen. Nou zou een vergelijking met een reis met eigen camper door West Afrika en het opslaan van een winterkamp aan de kust volledig mank gaan maar als je het over afstand hebt dan zit je toch al heel wat dichterbij het echte binnenland van West Afrika dan bij Amsterdam. Naar Oost Afrika ga je voor de dieren, voor de mensen moet je in West Afrika zijn wordt vaak gezegd. Nou zijn er in dit deel ook heel wat dieren te zien maar dat de mensen in dit deel van Afrika meer dan alleen vriendelijk en zeer behulpzaam zijn is in ieder geval overduidelijk. Nogal verrassend zijn de vele mogelijkheden om in restaurantjes en kampementen wat te eten voor een paar centen en de overvloed aan bezienswaardigheden; van bezoeken aan geestelijk leiders en koningen tot goudmijnen en natuurparken. Een enorme diversiteit in landschappen, de afwisseling met grote steden en de grote klimatologische tegenstellingen maken een reis als deze extra uitdagend en aantrekkelijk.
 
Of je individueel gaat of met een groepje campers zal bij deze reis in de prijs weinig uitmaken. Wellicht kan onderstaand schema enig houvast bieden om je eigen reis vorm te geven.
 
Dag
Van
Naar
Activiteit en/of mogelijkheden
 
 
 
 
1
t/m
7
Tarifa
Rabat
Casablanca
Safi
Essaouira
Tan Tan
Laayoune
Dakhla
Dekhmar
Overtocht / Bezoek Asilah/ Jardin exotique
Moskee bezoek
Bezoek El Jadida / Safi Pottenbakkers
Stadsbezoek
Bezoek Argania olie producent / markt Tan Tan
Nationaal park Khnifiss
Bezoek Dakhla
Veel km recht naar het zuiden
8
Dekhmar
Nouadhibou
Grenspassage Mauritanië
9
t/m
16
Nouadhibou
Nouadhibou
Tarfarit/Iwik
Nouakchott
Aleg
Kiffa
Ayoun el Atrous
Zeerobben / vrije dag / verzekering regelen
Banc d’Arguin
Stadsbezoek / vismarkt
Veel km door weinig inspirerend gebied / route de l’espoir.
17
Ayoun el Atrous
Diema
Grenspassage Mali
18
t/m
31
Diema
Bamako
Segou

Djenne
Douentza
 
Bandiagara
Stadsbezoek
Festival Segou (afhankelijk seizoen)/ tocht naar aardewerk dorp op eiland
Stadsbezoek / moskee / markt
Hamdallaye centrum peulvolk
Timbouctou (afhankelijk veiligheidssituatie) / Dogon museum
Dogonvallei en Hippotour
32
Bandiagara
Oualigouya
Grenspassage Burkina Fasso
33
t/m
38
Oualigouya
Ouagadougou
Pama
Stadsbezoek 2 dagen/ sculpturenpark/
Safari en boottocht
39
Pama
Pendjari
Grenspassage Benin
40
t/m
48
Pendjari
Nattatingu
Kaounde
Djougou
Abomey
Ouidah
Pendjari park Somba museum en volk
Paleis van stamhoofd
Voodoo
Koningen van Abomey
Benin en slavernij
49
Ouidah
Lake Togo
Grenspassage Togo
50
t/m
52
Lake Togo
Lome
Atakpame
Kpalime
Stadsbezoek / Duitse en Russische invloed
Varen op het meer
Vlinderexcursie
54
Kpalime
Akosombo
Grenspassage Ghana
54
t/m
62
Akosombo
Boti
Volta rivier
Kumasi
Obuasi
Beyin
Anomabu
Boabeng
Tamale
Watervallen / Arboretum
Ashanti cultuur
Goudmijnen
Lake Bosumtwi
Zuidkust / palendorp / Apellonia
Ghana en slavernij
Apenbegraafplaats
Mole park
63
Tamale
Nazinga
Grenspassage Burkina Fasso/Tiebele en Nazinga park
64
t/m
66
 
Ouagadougou
Boromo
Banfora
Schildpadden en krokodillen park
Watervallen en voorheen bewoonde rotsformaties
67
Banfora
Sikasso
Grenspassage Mali
68
t/m
70
 
Bamako
Kayes
Medine fort / Falou watervallen / heetste plek van Afrika
71
Kayes
Dar Salam
Grenspassage Senegal
72
t/m
80
 
Salemante
Simenti
Kongheul
Bandia
Dakar
Thies
St Louis
Zwaar 4x4 parcour nationaal park Niokolo Koba
Apen safari
Bandia park
Lac Rose / Goeree
Koloniale architectuur
81
St Louis
Tiguent via Diama
Grenspassage Mauritanië / Diama park
82
t/m
90
 
Atar
Nouakchott
Ouadane / Chinguetti/ rotstekeningen en oase Terjit
Diverse woestijnritten
91
 
Dakhla
Grenspassage Marokko
92
t/m
102
 
Laayoune
Tiznit
Marrakech
Ouzoud
Ifrane/Azrou
Fes
Chefchouan
Stadsbezoek
Stadsbezoek
Stadsbezoek
Watervallen
Cederpark
Stadsbezoek
103
Chefchouan
Ceuta
Grenspassage EU
104
Ceuta
Tarifa
Ferry en einde reis
 
Op basis van  prijsniveau 2018 kan je uitgaan van onderstaande ongeveer prijzen:
 
Daarbij zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
€ 2430,- p.p. bij een equipe van 2 personen
Alleen reizende  € 2640,-
 
 
 

De indicatie is inclusief:

De indicatie is exclusief:

Indicatie extra kosten:

     
Ruim 100 maaltijden* Tafeldranken en fooien Ferry ticket open retour € 215,= per camper
Ruim 80 excursies* Tol en Ferrykosten Visa kosten € 300,= pp
Waar nodig lokaal transport en gidsen Verzekeringen Carnet de Passage € 150,= tot € 250,= per camper 

Alle overnachtinggelden,

op basis van 50% vrij staan en indien niet vrij zoveel als mogelijk

met zwem faciliteiten

  Verzekering camper v.a. € 300,=
   
 
*Eten en excursies zijn over het algemeen heel goedkoop, zo kwam het dat we meer dan 80 excursies deden en meer dan 100 maaltijden gebruikten.

 

Naast het verslag dat op de gebruikelijke plek op de site te vinden is, schreef een van de deelnemers de volgende samenvatting:

 
West Afrika als camperbestemming:

De wegen in West Afrika zijn verrassend goed, als je wat wil zien moet je echter al snel van de weg af en kom je op pistes die slechts voor een deel geschikt zijn voor campers. Campings zijn er na Marokko nauwelijks, dit is echter geen probleem, er zijn meer dan voldoende mogelijkheden in de vrije natuur, bij auberges/campementen en bij hotels. Veel van deze adressen hebben ervaring met campers of in ieder geval met overlanders. Kortom het is goed te doen maar om veel te zien zal je bereid moeten zijn soms geld te spenderen aan locaal geschikt vervoer.

 
De camper:

Een 4x4 camper is natuurlijk het ultieme reis middel voor een reis als deze maar absoluut niet noodzakelijk. Ook kleine standaard campers en buscampers kunnen prima uit de voeten. Belangrijk is wel enige bodemvrijheid en een niet te grote achteroverhang. Extra vering kan overigens iedere camper voor deze reis geschikt maken.

 
Uitrusting:
 
Als genoemd, voldoende bodemvrijheid.
Eigen sanitaire voorzieningen en de bereidheid die te gebruiken, vreemd genoeg zijn er nog steeds velen die uit een voor mij onbegrijpelijk principe hun eigen sanitair niet gebruiken en daarmee liever gebruik maken van risicovolle gelegenheden.
Motorairco, een dag rijden bij 40 graden of meer met de zon door het voorraam is echt geen pretje zonder airco.
Ventilator die men tijdens het slapen kan laten draaien in het campergedeelte.
Twee reservewielen!! Brandstoftoevoeging!! V-snaren, luchtfilter, oliefilter en brandstoffilter.
Het verdient aanbeveling een cetaan toevoeging voor de diesel mee te nemen.
 
 
Klimaat:

Als men de reis vroeg in januari begint dan is het in Marokko naar onze maatstaven lekker, in Mauritanie wordt het warmer naarmate men naar het oosten gaat. In Mali wordt het echt heet met temperaturen tot 40 graden. Zuidwaarts via B.Faso en Benin wordt de luchtvochtigheid zo hoog dat werkelijk niets meer droogt, ook je eigen lijf niet. Terug naar het noorden wordt het weer droger en ga je 40 graden met een windje als prettig ervaren in vergelijking met het vochtige klimaat in het zuiden. Het westen van Mali geldt als een van de heetste plaatsen van Afrika en temperaturen overdag tussen 42 en 48 zijn hier normaal. Naarmate men naar de kust rijdt, daalt de temperatuur tot maxima tussen 25 en 30 in Dakar. Het wordt nu alleen nog heet op weg naar Atar in Mauritanie, voor het overige zijn de temperaturen op de terugreis aangenaam en men rijdt met de zon in de rug.  
Overigens hebben we tijdens de hele reis weinig last van ongedierte gehad.

 
Papierwinkel:

De papierwinkel valt eigenlijk wel mee als je de juiste voorbereidingen treft. Onderweg veel mensen getroffen die op de bonnefooi reizen en aan diverse grenzen dan toch met problemen komen te staan.
Om flexibel te blijven van te voren alleen double entry visum voor Mauritanie regelen, onderweg zijn de overige visa makkelijk te verkrijgen. Voor Senegal is geen visum nodig en voor Togo aan de grens verkrijgbaar. Hoewel er deze reis niet naar is gevraagd is het gele vaccinatieboekje met daarin minstens een geldige gele koorts vaccinatie verplicht.
Voor de auto de gebruikelijke papieren aangevuld met internationaal rijbewijs (ANWB), carnet de passage (ADAC) en Afrikaverzekering (Alessi). Het carnet geldt niet voor Marokko, Senegal en Burkina Faso. In Mauritanie dient nog een lokale verzekering afgesloten te worden. Voor alle andere landen kan men met bovenstaande volstaan.
Handig is het nog om per auto een fiche te maken, een overzichtelijk A4-tje met daarop alle gegevens van de auto en de personen die met die auto reizen. Deze zijn praktisch op campings en bij controle onderweg.
 
 
Per land:

Marokko,
hier waren een aantal maanden eerder ook al, we zijn nu langs de kust naar het zuiden gereden, tamelijk saai maar wel vlot. Campings zijn er natuurlijk overal zelfs helemaal in het zuiden tijdens de rit door West Sahara. Op de terugweg valt opeens op hoe weinig Afrikaans Marokko eigenlijk is. Aan Marokko merk je dat men overal gewend is aan toeristen.

Mauritanië,
op de heenweg had ik griep en heb het land ervaren als een eindeloze zandbak waar ik veel kilometers moest afleggen. De route van de hoop naar het oosten is meer de route van de kadavers, honderden kadavers van vee en autowrakken liggen er langs de weg. Op de terugweg waren het Diawling park en het noorden rond Atar de hoogtepunten. Mauritanie is een land dat zeer dun bevolkt is en grotendeels uit gevarieerd woestijnlandschap bestaat. Op de terugreis door dit land gaat het Afrika gevoel langzaam verloren. In Mauritanie is de bevolking uitermate vriendelijk en hulpvaardig, er zijn veel controleposten waarbij het afgeven van een fiche de doorgang vlot laat verlopen. Slechts 1 x werd om een kadootje gevraagd, zonder succes uiteraard.

Mali,
een land dat de afgelopen jaren door droogte en economische tegenslag enorm achteruit geboerd is. Wat tevens opvalt zijn het grote aantal stilgevallen hulpprojecten. De wegen zijn er prima, mede als gevolg van de enorme investering die in 2002 plaats gevonden hebben, prima.
Bamako is een bruisende stad, het park ten noorden van Bamako is feitelijk geen park meer en kan buiten een reisplanning gelaten worden. Segou, Djenne en Timbouctou zijn hoogtepunten die vooraf gegaan zijn aan Dogon. Dit stuk van de reis is absoluut de moeite en hier begint het echte Afrika gevoel. Op de terug weg zijn er rond Kayes mooie rotsformaties, een fort, bruisende watervallen en  veel koloniale gebouwen te bewonderen. De bevolking is er vriendelijk, en de officiële instanties vallen je nooit lastig.   

Burkina Faso,
rijdend door B.Faso laat je de woestijn langzaam achter je, er komt naarmate je zuidelijker komt steeds meer begroeiing. Voor de bevolking en de officiële instanties geldt hetzelfde als in Mali. Ouagadougou is een grote hete en stoffige stad waar toch wel het een en ander te zien is. Meer naar het zuiden is het meer de natuur die de moeite is. Verschillende parken met veel verschillende dieren zijn een welkome afwisseling. Beschilderde huizen en heilige krokodillen ronden het geheel af. In het oosten zijn op weg naar Mali prachtige rotsformaties te bewonderen.

Benin,
de verrassing van de reis. Wat een geweldig land met zoveel natuur en geweldig aardige mensen. Politie of andere officiëlen, kom je er  nauwelijks tegen. Het is bovendien het centrum van het VooDoo geloof. In Benin is VooDoo net als in een aantal omringende landen namelijk als zodanig erkend. We bezoeken verscheidene VooDoo chefs en lokale koningen. We gaan op bezoek bij stammen die pas enkele tientallen jaren geleden zijn ontdekt. Het land spreekt ons zo aan dat we er veel meer tijd doorbrengen dan gepland. Mede daarom slaan we de drukke en zakelijk ingestelde hoofdstad over. Langs de kust vind men nog veel terug over de tijd van de slavenhandel.

Togo,
we hebben er te weinig tijd doorgebracht om er wezenlijk iets over te kunnen zeggen. Duidelijk is dat het land ooit een Duitse kolonie was, dit is goed te zien aan de bouwstijlen. Aan de kust zijn prachtige stranden, er zijn mooie meren en prachtige natuur in het midden van het land, waar het echt oerwoud is.

Ghana,
een land waar veel te zien is, waar de mensen wel aardig zijn en toeristen verwelkomen. Helaas ook een land waar de officiële instanties zo corrupt zijn als de …… en daarmee een verblijf met eigen auto in Ghana een naar tintje meegeven. Er is ontzettend veel te zien, de kust is heel toeristisch met veel mooie stranden en ook hier natuurlijk veel forten uit de tijd van de koloniale bezetting en slavenhandel. Meer naar het noorden is veel natuurschoon te bewonderen alhoewel het bekende Mole park in vergelijking met andere minder bekende parken in de omringende landen zwaar tegenvalt. Al met al viel het verblijf in Ghana een beetje tegen, wat een rustpunt in de reis had moeten zijn omdat het toch een wat rijker en meer ontwikkeld land is, hebben wij zeker niet zo ervaren.

Senegal,
hier geldt een beetje hetzelfde als voor Ghana, behalve dan dat de mensen ook nog vervelend zijn en allemaal iets van je willen of zeggen te moeten. Jammer voor een land dat zo de moeite is. Maar ja als de minister van toerisme op tv verklaart dat Senegal geen toeristen nodig heeft dan verklaart hij daarmee de toerist vogelvrij en dat is duidelijk te merken.  Iedere agent wil geld zien, reuze irritant. Soms moet je behoorlijk optreden om te voorkomen dat je moet betalen. Ondanks dat er veel interessante en mooie dingen te zien zijn in Senegal zouden wij persoonlijk om het land heen rijden.

 
Grenspassages:

Alle grenspassages zijn soepel en zonder gedoe of smeergeld verlopen. Dit was vooral te danken aan een goede voorbereiding, het bezit van een carnet, de juiste verzekering en steeds van te voren regelen van de visa voorkomt 90% van alle ellende die men vaak in verslagen leest.

 
Mentale voorbereiding:

Wie aan een reis als deze begint dient zich te realiseren dat hij/zij niet op vakantie gaat en terecht komt in omstandigheden waaraan men zich slechts kan overgeven. Klimaat, mentaliteit en gewoontes zijn zo afwijkend van wat wij gewend zijn dat  je ertegen verzetten alleen maar leidt tot een mislukte reis. Neem de dingen als ze zijn en ga er in op, anders wordt het niks! Wie gaat als Nederlandse toerist met zijn eigen gewoontes en gebruiken doet zichzelf in deze landen heel veel tekort. 
 
 
Persoonlijke uitrusting:

Alles wat u anders ook meeneemt plus:
Vaccinaties!! En natuurlijk bescherming tegen Malaria.
Ruimzittende zomerkleding
Deet!
Pet of hoed
Horloge zonder leren band.
Als u contactlenzen draagt: neem een bril mee.